DAG 2

Idag vaknade vi vid 08.00, frukosten var nämligen planerade enligt vårt schema vid halv 9.
Vid klockan 9 hoppade vi in i Suphots bil. Han är verkligen härlig, skratta åt allt. Kvällen innan satt han och höll i en "kackerlack" vilket han tyckte var extremt kul :D

Han körde hos in till staden och till kindergarden/skolan, som var dagens evenemang. Där mötte vi upp Mana och Que som skulle vara med och tolka i skolan. Precis när vi kom in på gården fick vi redan på att vi hade cirka 10 minuter på oss att förbereda något som vi ville framföra på en scen inför alla barnen och lärarna. Vi blev lite paffa, men valde till sist "huvud, axlar, knä ochh tå", "do and don't och "rouw, rouw".

När vi gick in i den stora salen möttes vi av massa nyfikna ansikten och stora ögon. Mana stod redan framme på scenen  och var redo att tolka för barnen. Vi började med att presentera oss och därefter starta vi upp med lekarna. På scenen fanns även en trummis som vänligt kompade oss under sångerna. "Huvud, axlar, knä och tå" var tydligt mest uppskattad. Under de andra lekarna verkade barnen nästan mest intresserade och farsinerade av oss än av att vara med och sjunga.


Här sjunger vi "huvud, axlar, knä och tå"



Salen användes i vanliga fall till gudssamlingar och även som kyrka. Efter vårt uppträdande på scenen blev vi uppdelade två och två. Jag och isabelle fick gå upp en vånging till de lite äldre barnen medans Emmy och Matilda var kvar på samma våning med de yngre.


Emmy och Matilda i ett av klassrummen

Barnen som var lite äldre gick i trean och var runt 6 år gamla.
När vi kom i klassrummen möttes vi först av tysnad och där efter ett tydilgt "hej" först på thai och sen på engelska.
I klassrummen satt barnen vid väldigt låga bord. I vissa klasser satt man på golvet och i andra på små plaststolar. I alla klassrummen fanns en stor griffeltavla och massa teckningar och saker på väggarna.
Vi presenterade oss snabbt igen och började beskriva de lekar vi planerat genomföra med barnen i klassrummen.
Första leken vi valt var "fruktsallad". Den visade sig där emot vara rätt svår att genomföra då vissa av barnen satt på golvet. Vi förklarade leken för Oue som fick tolka för lärarna och de väldigt uppspelta barnen. Principen med att man skulle byta platser med varandra måste ha missuppfattas något, då plötsligt alla barn satt vid samma bord. Men kul blev det och oj vad vi skratta.


"The tiger is sleeping"

Vi insåg att det kanske var lättare att förstå en annan lek, nämligen "björnen sover" eller " the tiger is sleeping". Det fick betydligt bättre och var väldigt uppskattad av barnen som skrek och skratta högt.
Då vi förstod att "the tiger is sleeping" var lättare att förstå körde vi den i alla de andra klassrummen. Barnen var helt underbara och i en av klasserna fick vi "skjortor" vikta i papper som de hade gjort under dagen. När vi var i de sista klassrummet var barnen i de andra klasserna fortfarande lika nyfikna, så de stodd en bit från dörren och stirra.
Vilken häftig upplevelse detta var! Att få umgås och leka med alla dessa söta barn, var alldeles underbart. 


Oue, Jag, fröken, Isabelle och alla barnen i en av klasserna

Efter vårt skolbesök gick vi till ett ålderdomshem samt bebispassning alldeles i närheten. Vi blev även bjudna på nudelsoppa till lunch.


Vi tillsammans med några damer på ålderdomshemmet

Hemma igen lekte vi med barnen och intervjua familjerna i hus nummer 4 och 5.
I hus nummer 4 bor familjen Kulsiripaiboom och i hus nummer 5 bor familjen Pantasanya.
Det var verkligen intressant att höra de olika historierna som varje barn hade. 


Familjerna i hus nr. 4 och 5

Middagen serverades sedan vid Pastor K:s hus. När vi kom dit stod maten redan framme och stolarna var placerade i en stor cirkel runt bordet med alla mat. Väldigt annorlunda, men samtidigt väldigt mysigt. Här satt vi länge och socialiserade oss med familjerna. 

Imorgon kommer nästa dag 3
/ Emmie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0